Az izzítógyertyák szerepe a dízel motorokban
Az izzítógyertyák szerepe a dízel motorokban
Általános tévhit, hogy az izzítógyertya minden indulásnál és minden hőmérsékleten izzít. Az izzítógyertya hideg időben gondoskodik a dízelmotor indításáról. Ha a hűtőfolyadék hője eléri a 15 Celsius-fokot, akkor a legtöbb autóban az izzítógyertya az indulásnál nem izzít. Az izzítógyertya hideg időben gondoskodik a dízelmotor indításáról.
A dízelmotor több mint egy évszázada segíti az emberek mindennapjait, működési elvét 1893. február 23-án szabadalmaztatta Rudolf Diesel. A dízelmotor szerkezetében hasonlít a nála ismertebb benzinmotor felépítéséhez, hiszen alapvetően mindkettő hengerekből, dugattyúkból, főtengelyből, vezérműből, szelepekből épül fel, ám működükben eltérnek.
Az egyik legnagyobb különbség az, hogy a dízel üzemű motornál a tüzelőanyag gyújtószikra segítsége nélkül öngyulladással ég el a legalább hússzoros kompresszió (légsűrítés) miatti felmelegedés hatására.
Ennek megfelelően a benzin motoroktól eltérően a dízel motorok nem gyújtógyertyákkal működnek, hanem náluk az égést az összepréselt üzemanyag magas hőmérséklete váltja ki.
Az izzítógyertya indítás előtt melegíti az égésteret, hogy a befecskendezett üzemanyag meggyulladjon. Az izzítógyertya közvetlenül nem érintkezhet az üzemanyaggal, mert meghaladja a gázolaj öngyulladását, így a robbanás előbb következne be, mint ahogy kéne.
Az autókban a műszerfalon az „izzítás-jel” kontroll lámpáról olvashatunk le információkat az izzítás működésével kapcsolatban. Ha indítás előtt nem villan fel, akkor gond van az izzítógyertyákkal.
Az izzítógyertyáknak a lehető legrövidebb idő alatt magas hőfokot kell biztosítaniuk, hogy elősegítsék az öngyulladást. A modern dízelmotoroknál a hengerenként négyszelepes technológia miatt szűkös a motortér, így az izzítógyertya számára szükséges helyet minimálisra kellett csökkenteni, ami nagyon vékony és hosszú alakhoz vezetett.
Izzítógyertya karbantartást igényel, működése során elhasználódik, és idővel cserélni kell, mely nem elhagyható a dízelmotor megbízható, motorkímélő és gyors indításához.