A kerékcsere 8+1 egyszerű lépésben

Általánosan elfogadott irányelv, hogy ha a nappali hőmérséklet stabilan 7 fok fölött van, elérkezik a tavaszi kerékcsere ideje.

Sok autós rendelkezik felnire szerelt téli-nyári garnitúrával, aminek cseréjét maguk szeretnék megoldani. A kerékcsere egyszerű 8 lépésben elvégezhető, és ez a tudás egy váratlan defekt esetén is nagyon hasznos lehet.

  1. Állítsuk szilárd burkolatú, vízszintes helyre az autót. Lejtőn könnyen elgurulhat, puha talajon pedig az emelő könnyen belesüllyedhet a földbe. Húzzuk be a kéziféket, és tegyük sebességbe az autót.
  2. Ha van dísztárcsa az autón, szereljük le, és kezdjük el lazítani a lecserélni kívánt kerék csavarjait, úgy, hogy mindig a szemköztit csavarjuk. A csavarokat az óramutató járásával ellentétes irányba csavarjuk. Nem kell levenni, elegendő meglazítani.
  3. Állítsuk az emelőt a lecserélendő kerékhez legközelebb eső emelési ponthoz. A balesetek elkerülése érdekében figyeljünk, hogy az emelő egyenesen álljon! Emeljük meg a járművet úgy, hogy a kerék ne érintkezzen a talajjal.
  4. Csavarjuk ki teljesen a csavarokat, majd emeljük le két kézzel a kereket.
  5. Helyezzük az új kereket a tengelyre. Ha stabilan áll, csavarjuk be a csavarokat. Fontos, hogy ne szorítsuk meg, csak „koppanásig” csavarjuk. Érdemes figyelnünk arra, hogy a csavarok tiszták legyenek, távolítsuk el az esetleg a menetbe került port vagy kavicsot.
  6. Húzzuk meg az anyákat a kerékkulccsal a felnicsavarok megfelelő sorrendjét betartva.
  7. Lassan engedjük le az emelővel az autót. Ha leért a talajra, húzzuk ki az emelőt, majd tisztítsuk meg a következő kerékcserére gondolva, és tegyük el a tároló helyére.
  8. Utolsó lépésként húzzuk meg a csavarokat az előírt nyomatékra egy megfelelő méretű nyomatékkulccsal, majd ez után tegyük vissza a dísztárcsát. Hogy megkönnyítsük a dolgodat, mellékelünk egy táblázatot, melyben kiválaszthatod a csavarodhoz megfelelő nyomaték értéket.

+1 A biztonságos használat érdekében érdemes 50 km megtétele után a kerékcsavarok meghúzását ellenőrizni.

Ha defekt miatt az úttest szélén kell kicserélnünk a kereket, minden esetben vegyünk fel jólláthatósági mellényt, kapcsoljuk be a vészvillogót, és az autó mögött féktávolságon kívül rakjuk ki az elakadásjelző háromszöget.

Nyomaték táblázat:

 

Menetfajta Acél kerék Könnyűfém kerék
Menetátmérő 10 mm 50-60 Nm 60-70 Nm
Menet M12 x 1,25 50-70 Nm 60-80 Nm
Menet M12 x 1,5 80-100 Nm

100-120 Nm

Menet M14 x 1,5 110-130 Nm 120-140 Nm
Megjegyzés: 10 Nm = kb. 1 mkp

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.